lördag 10 september 2011

Funderar på att införskaffa en kamin

Jag går i tankar att köpa en kamin. Problemet är bara att jag inte har någon skorsten! Men häromdagen var jag hemma hos ett par vänner och dem hade precis köpt en storskenfri öppen spis utan skorsten. Det är en kamin som inte behöver någon skorsten eftersom man brukar bioetanol som bränsle. Verkar riktigt smidigt faktiskt bildas varken någon rök eller sot när man eldar i den typen av öppen spis. Sen gillar jag tanken att man kan flytta runt kaminen om man tröttnar på att ha den placerad på ett visst ställe.

Nu har jag gjort en hel del sökningar på google efter etanolkaminer, skorstenslösa spisar och biokaminer. Hittade en schyst kamin som ligger på ungefär 8000kr, lite saftigt men det kan det nog vara värt för att hålla värmen och få mys under hösten och vintern. Kaminen jag tittade på är tillverkad av en tysk tillverkare som heter Blomus. Det är ett företag som tillverkar en massa schysta grejer till hemmet som spa-bad, köksprylar och naturligtvis även etanolspisar.

Sannolikheten är ganska stor att jag slår till och köper en rökfri kamin i slutet av nästa månad, men den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar